Foto: Le Point
„Ah, încearcă în zadar să-mi închidă gura!” Cât de actual sună versul lui Racine, pronunțat de Agrippina, mama lui Nero! Vreți să închideți gura unui actor? Îi cereți să lucreze cu o bucată de pânză pusă peste nas și gură? Cu puțin timp în urmă, acum una, două luni… această idee ar fi provocat stupoare. Astăzi, ideea s-a transformat în realitate. Pentru a juca, actorii trebuie să-și folosească toate mijloacele. Și până la urmă, pentru un actor, nimic nu este imposibil.
Robin Renucci, regizor și actor, cu fața acoperită de o mască gri, avansează spre Nadine Darmon, care o interpretează pe Agrippina și o încurajează să fie și mai amenințătoare: „Da, asta este, mergi mai mult spre el…” Agrippina e fericită: „Îmi place, râde actrița, în general mi se spune mereu să fac mai puțin.”.
Mască udă
Dar masca? „Ah, da, e aici, trebuie să ne obisnuim cu ea, dar practic este un obstacol ca oricare altul.” De altfel, dicția actriței este foarte bună, uiți că poartă mască. „Eu nu ”, exclamă ea, „pentru că atunci când scot masca îmi dau seama de ce o port. Dovada… „Ea arată țesătura îmbibată de salivă:„ Da, micro-picăturile…”.
După ce se ating, actorii folosesc gel dezinfectant. Mai multe sticle sunt disponibile pe o masă. De fiecare dată când părăsesc spațiul de repetiție, adica un covor, singurul element decorativ, își scot masca, fiecare în colțul lui, izolat de ceilalți. Distanța fizică în afara „covorului” e respectată.
Teatru intim
„Data premierei este 22 iulie, data la care trebuie să jucăm Britannicus”, explică Robin Renucci. Din prima zi a ieșirii din izolare repetăm aici. Actorii sunt plasați în acest dreptunghi – faimosul covor. Și nu ne-am oprit o singură zi.
„Spectacolul era deja conceput pentru un număr de 80 de persoane, deoarece piesele lui Racine nu se jucau în fața a sute de oameni, ci în fața regelui și în jur de douăzeci de curteni. Nu este ca tragedia greacă, într-un amfiteatru. Spațiul nostru de joc este plasat în centru, publicul înconjurând actorii de pe toate cele patru laturi. Acest lucru, de asemenea, a fost decis de mult timp. Acum, primele două rânduri vor fi distanțate la câțiva metri. Nu s-a schimbat nimic altceva.”.
Britannicus al lui Racine este o poveste despre pasiuni, rivalități, dureri ascunse care izbucnesc în timpul scenelor vibrante. Corpurile se ating, mâinile se apucă, fețele se confruntă! Iar vorbirea și vocea trebuie să te poarte. „Trebuie să fim auziți cu măștile, precizia unei consoane, a unei vocale. Auzul provoacă imaginea… e dificil”, analizează Renucci. „Va fi un efort mai mare. Masca obosește, trebuie să te obișnuiești cu ea.”.
La începutul repetițiilor, toată lumea a avut dificultati: „Încă vreau să o arunc, recunoaște Julien Tiphaine (Burrhus). Dar este un instrument care trebuie îmblânzit. Jucăm cu măști de țesătură, este mai bine decât cu cele „chirurgicale” care ți se lipesc de față atunci când inspiri. Nu forțăm, altfel ne sufocăm.”.
Articularea și precizia
De acum înainte regizorul, după ce i-a făcut să înțeleagă intențiile personajelor, dorințele lor, îi direcționează insistând pe articulare și precizie. „Mai puțin surd, mai precis”, i-a spus lui Tariq Bettahar (Néron), asta este, te putem auzi mai bine, da, auzim totul acolo…”. „ Ceea ce contează”, continuă Julien Tiphaine, „este să extindeți vocalele și să construiți pe consoane. Masca este foarte inoportună pentru vocile joase.”.
Și de ce nu folosesc viziere? „Ah nu, nu este posibil. Picăturile pot trece pe lângă vizieră. „Este posibil să avem măști transparente, precum cele pentru persoanele cu deficiențe de auz”. Dar acestea s-ar aburi. Stéphanie Ruaux sugerează, râzând: „Va trebui să înghitim cuburi de gheață…” Și adaugă apoi mai serios: „A trebuit oricum să găsim o soluție pentru a reveni la lucru. Masca este o experiență.”
În cadrul festivalului de teatru « L’Île-de-France », alături de piesele care vor fi pe afiș, vor exista și ateliere de teatru pentru copii și adulți. „Si acolo vor trebui aplicate noi reguli. Faceți din constrângere un joc. Nu vă lăsați redusi la tăcere, chiar dacă purtați o botniță.”.
Sursa: Le Point