Biserici pline de oameni, unde credincioșii nu poartă măști, sărută icoane sau mâinile preoților, prelați care fac împărtășania folosind aceeași linguriță pentru toată lumea, copii care sărută sicriul unui preot care a murit de coronavirus… Imaginile sunt șocante. La începutul lunii octombrie, Grecia avea doar 89 de pacienți la terapie intensivă, în timp ce sâmbătă, 21 noiembrie, numărul lor depășea 500. Sâmbătă, țara a înregistrat și 108 decese.
Odată cu cea de-a doua izolare impusă în Grecia pe 7 noiembrie, guvernul lui Kyriakos Mitsotakis a dispus suspendarea tuturor serviciilor religioase în prezența credincioșilor. Dar bisericile rămân deschise publicului pentru rugăciuni individuale. De la prima izolare, decretată în primăvară, mulți preoți s-au opus ierarhiei lor religioase, care a îndemnat să urmeze regulile dictate de guvern și OMS, n-au respectat gesturile de protecție, la fel ca episcopul Hrisostomos din Patras, care a spus că „cei care cred în sfânta împărtășanie știu că nu au de ce să se teamă”. Unii membri ai Bisericii susțin chiar că vinul oferit în timpul comuniunii, care conține alcool, ucide virusul.
În timpul sărbătorilor de Paște din martie, mitropolitul Serafim de pe insula Kythera a fost arestat de poliție pentru că a tinut slujba religioasă în Vinerea Mare. În Korydallos, o suburbie a Atenei, au izbucnit incidente între poliția greacă și susținătorii partidului neo-nazist Apusul aurit care încercau să organizeze o procesiune de Paște, în ciuda interzicerii tuturor adunărilor.
Număr mare de reclamații
Pe 26 octombrie, cu câteva zile înainte ca situația de sănătate să degenereze, în Salonic, al doilea oraș ca mărime din Grecia, cel mai afectat de epidemie, patronul orașului, Sfântul Dimitri, a fost sărbătorit cu mare fast și măsuri de sănătate, puțin respectate în practică. „De Sfântul Dimitri, mulțimile care pătrundeau fără măști în bisericile din Salonic nu prevesteau nimic bun… Câteva zile mai târziu, pe 3 noiembrie, Salonic a fost carantinat”, subliniază Emmanuel Perselis, profesor emerit la Universitatea Teologică din Atena. La mijlocul lunii noiembrie, un preot ortodox din Salonic a murit de Covid-19, după ce a susținut la televiziune că împărtășania nu poate transmite virusul, la fel ca mitropolitul Ioannis din Lagkadas, care participase la sărbătoarea Sf. Dimitri.
Șeful Bisericii Ortodoxe Sârbe a murit de Covid-19
Patriarhul Irinej, șeful Bisericii Ortodoxe Sârbe (SPC), a murit vineri, 20 noiembrie, din cauza Covid-19, la trei săptămâni după ce a participat la înmormântarea omologului său din Muntenegru, de asemenea, victimă a coronavirusului.
Irinej, care conducea Biserica Ortodoxă Sârbă din 2010, a murit la vârsta de 90 de ani, într-un spital militar din Belgrad, unde a fost internat pe 4 noiembrie.
Moartea patriarhului Irinej este o lovitură suplimentară pentru lumea ortodoxă. Șeful influentei Biserici Ortodoxe din Grecia, Episcopul Iéronymos, care este bolnav de Covid, a fost internat la Atena, la fel ca și Arhiepiscopul Bisericii Ortodoxe din Albania, Episcopul Anastasios.
Șeful Bisericii Ortodoxe din Grecia, spitalizat
Arhiepiscopul grec a fost testat pozitiv pentru coronavirus marți, a declarat purtătorul de cuvânt, Harris Konidaris. „Ca măsură de precauție, medicul său a recomandat internarea în spital. Acum nu mai are febră și se află într-o stare generală bună”, a adăugat el.
Episcopul Iéronymos a fost transferat joi dimineață la spitalul Evangelismos, cel mai mare din capitala Greciei, unde arhiepiscopul Bisericii Ortodoxe din Albania, Anastasios, este de asemenea internat, de zece zile, infectat cu coronavirus. „Eu personal particip la calvarul a mii de frați din patria noastră și a milioanelor din lume”, a declarat el. „Particip la angoasa, durerea și frica tuturor, pe care le vom birui cu toții datorită credinței noastre în Dumnezeu”.
Biserica greacă consideră exagerată controversa legată de împărtășanie
Biserica Ortodoxă Greacă a considerat deplasată și „foarte exagerată” controversa care vizează ritualul religios al împărtășaniei. Biserica, care nu este separată de stat și are foarte mare influență, insistă pe continuarea acestei practici. Ea crede că niciun virus nu poate fi transmis prin acest ritual. Mai multe detalii aici.