180 de posturi de radio private solicită suspendarea temporară a publicității pentru serviciul public. Odată cu criza coronavirusului și cu scăderea veniturilor din publicitate, 38% din posturile de radio independente spun că sunt amenințate pe termen scurt.
„Ni se pare necesar […] să suspendăm până la sfârșitul anului 2020 (și în funcție de reluarea activităților) difuzarea tuturor reclamelor, atât comerciale, cât și a celor de interes general pe posturile de radio publice ale RadioFrance”, scriu, într-o scrisoare trimisă primului ministru pe 28 aprilie, președinții grupurilor M6, NextRadioTV, NRJ, Lagardère News (de asemenea, proprietarul JDD) și al Sindicatului radiourilor independente (Sirti). Cele cinci reprezintă aproximativ 180 de posturi de radio, inclusiv RTL, RMC, NRJ și Europa 1.
Posturile de radio independente în pericol
Posturile mass-media private suferă din plin de pe urma crizei Covid-19. „Scăderea bruscă a veniturilor din publicitate obligă afacerile noastre să ia măsuri pentru reducerea bugetelor și le-ar putea amenința rapid viabilitatea”, scriu semnatarii. Resursele, spun ei, „s-au prabusit în martie cu 40%, apoi cu 80% în aprilie”, fără a exista „certitudinea unei posibile reveniri la normal, deoarece perspectivele din mai și iunie rămân puternic negative” .
Potrivit unui studiu realizat în aprilie de către Sirti printre membrii săi (inclusiv numeroase radiouri locale mici) și care va fi dezvăluit luni, 38% dintre posturile de radio independente consideră că această criza poate pune în pericol activitatea pe termen scurt – și trei din patru vor trebui să concedieze personalul dacă nu se acordă ajutor. „Sunt optimist, dar există un pericol, avertizează Alain Liberty, președintele Sirti. Radiourile și mass-media sunt, în general, excluse din planul guvernului pentru cultură.”
Depășirea frecventă de către Radio France a plafonului de publicitate autorizat
Prin urmare, proprietarii de posturi de radio private propun guvernului suspendarea publicității la serviciul public. „Nu este vorba să atacăm Radio France ci de distribuirea mai bună a resurselor pe parcursul a 12-24 de luni într-un moratoriu în care compania publică va opri temporar publicitatea, justifică Alain Liberty. Nu așteptăm subvenții de la stat dar avem nevoie de o împărțire mai bună a resurselor „. Semnatarii reamintesc că „întreaga piață de publicitate radio a însumat 714 milioane de euro în 2019, în timp ce produsele Radio France au reprezentat la fel de mult (700,5 milioane de euro în 2017, 88% dintre acestea constând în resursele pe care le plătește statul) „.
Alte soluții luate în considerare de Ministerul Culturii
Pe 7 mai, Franck Riester a vorbit cu reprezentanții radioului și televiziunii și a fost pusă problema suspendării publicității pe serviciul public. Dar această solicitare este puțin probabil să aibă succes. Ministerul a răspuns pentru JDD că soldul actual este „satisfăcător” și că „nu este prevăzută nicio extindere sau reducere a publicității pe canalele de servicii publice”.
Lucrăm la propunerea de reducere de impozit pe comunicare
Dar promite alte acțiuni pentru a compensa scăderea veniturilor: „Aceasta nu este singura cale, lucrăm la propunerea unui credit de impozit pentru comunicare”. Această măsură, care ar putea acoperi pentru agenții de publicitate costurile de creație, producție și difuzare a reclamelor, a fost solicitată de marile grupuri audiovizuale private (cele de radio, menționate mai sus, la care se adaugă Canal + și TF1) într-o altă scrisoare, trimisă pe 13 mai lui Emmanuel Macron. În introducere, ei reamintesc șefului statului că programele lor sunt „urmărite și ascultate în fiecare zi de 43,5 milioane de telespectatori și 42,3 milioane de ascultători”.