„The way to get started is to quit talking and begin doing”. Spunea nimeni altul decât Walt Disney. Nu am ales citatul lui Disney întâmplător. Doar este autorul seriei Silly Symphony, al cărui prim episod a fost Skeleton Dance, de care anul 2020 mi-a adus aminte. Dar să ne întoarcem la acest episod Curious Lion, care își propune să se concentreze pe un episod pozitiv. Este 2021 un an bun să pornești o afacere? Ești pregătit? Este un moment oportun? Cum va arăta economia pe new business? Ce sector de activitate ar putea să fie avantajat? La toate aceste întrebări ne vor raspunde un expert în startup-uri, reprezentantul startarium.ro, doamna Adina Cretu, și un antreprenor, doamna Oana Coanta, proprietarul restaurantului Bistro de l’Arte din Brasov. Bună ziua, doamnelor, și la mulți ani. Am început cu un citat pe care eu îl consider motivațional care parafrazat spune: oprește- te din vorbit și treci la fapte, așa că intru și eu direct la subiect.
Este anul 2021 un an propice deschiderii unei noi afaceri?
Oana Coanta: Orice an este propice deschiderii unei afaceri, în măsura în care reușești să studiezi piata si sa vezi in incotro te duci. Nu depinzi de nicio criza. Tocmai crizele de obicei sunt momente bune in care poti lansa lucruri neobisnuite pentru ca oamenii sunt deja setati si au niste asteptari de un anumit fel si atunci este chiar foarte bine sa te gandesti de ce au nevoie si sa cauti o afacere potrivita cu asta.
Adina Crețu: Sunt de acord. Orice an este la fel de bun sau la fel de prost ca sa incepi un nou business, in functie de cat de pregatit esti. Acum foarte pragmatic cu siguranta este, cred, un an mai bun decat a fost anul trecut. … mai optimista si mai certa ca macar cu un vaccin deja pus pe piata sau mai multe este un pic mai usor de planificat sau de imaginat ca in curand unele lucruri vor reveni mai aproape de cum erau inainte. Poate fi un an propice si foarte pragmatic. Daca esti intr un domeniu care calareste unul dintre trendurile acestea pe care criza le a accelerat sau si daca reusesti sa valorifici cumva lucrurile care s au intamplat pe piata, din pacate negative dar care pentru tine poate fi un avantaj cand incepi. Faptul ca poate gasesti mai multe spatii disponibile, ramase in urma businessurilor inchise sau mai ieftine sau teoretic mai multa forta de munca disponibila, mai multi oameni din Romania vor avea aceasta problema, sa gasesti oameni inainte. Practic este la fel de greu sa gasesti oameni buni la fel ca si inainte dar teoretic ar trebui sa gasesti mai multe resurse care inainte poate erau mai greu accesibile.
Care credeti ca sunt industriile care vor performa cel mai bine anul acesta?
Oana Coanta: Pot sa vorbesc din punctul meu de vedere pentru ca nu ma prea pricep la altceva in afara de mancare si restaurant dar sunt convinsa ca turismul o sa bubuie, chiar daca va fi cel local si eu ma astept in mod real ca vara lui 2021, toamna, iarna, sa fie pentru turism un moment foarte foarte bun. Si de aici mai departe, toti cei care sunt in businessuri conexe, furnizori si cei care sunt legati. Eu vorbesc de orasul in care sunt si care este un oras turistic.
Adina Cretu: Ma astept sau cred ca ar fi logic sa creasca mult toate domeniile de ne a a fost dor anul trecut. Turismul, calatoriile intr adevar, si in general lucrurile pe care nu le am putut face. Probabil ca cu prima ocazie vom incerca sa recuperam, sa compensam ceea ce percepem ca pe un timp pierdut si asta ar trebui sa se traduca, sa se simta in businessuri. Si cred ca vor merge bine si industriile care sunt pe trenduri emergente, incepute sau accelerate anul trecut, accelerate de digitalizare de exemplu, ca telemedicina sau chiar si Horeca. Mutarea bucatariilor in cloud si toate lucrurile pe care cumva distanta sau digitalizarea le a accelerat efectiv aparitia si probabil ca o sa mearga din ce in ce mai bine si anul acesta.
Care sunt coordonatele cheie ale businessurile asupra carora trebuie sa se concentreze un antreprenor inca de la inceput?
Adina Cretu: Intotdeauna daca te gandesti sa intri in zona asta de antreprenoriat, trebuie sa fii foarte la curent cu tot ce inseamna legislatie si sa stii ca nu le poti face pe toate si ca in principiu ar trebui sa poti avea in jurul tau contabili buni, manageri buni si de fapt aici se infunda de obicei lucrurile, din ce am observat eu, la cei care fac o afacere si incearca sa controleze tot, chiar si pe zonele unde este ceva de specialitate si atunci cea mai buna solutie pe care si eu am gasit o de altfel este sa ii lasi pe cei din jurul tau, pe care in teorie ar trebui sa ii platesti, nu sunt bani aruncati, sa isi faca treaba si sa nu incerci sa fii one man show.
Oana Coanta: Completezi cu partea asta care tine de produs si de ce scoti pe piata de fapt. Lucram cu educatia, cam asta este produsul pe care noi de fapt il livram si ce am observat vizavi de perceptia asta legata de inceput si la ce trebuie sa fii atent sau cel mai preocupat. Din punctul meu de vedere inceputul nu ar trebui sa fi vazut ca un moment fix in timp, gata, am inceput, ci e de fapt un proces un pic, un pic ongoing. El se intampla, este cu un pas inainte si doi inapoi. Mai testezi, validezi, mai schimbi ceva, adaptezi. Doar pentru ca ai inceput nu inseamna gata, I nailed it, de aici incolo am un business. Inceputul poate sa insemne ani de zile, in functie de domeniul in care esti. Cu cat produsul pe care il lansezi sau il vinzi este mai inovativ, cu atat procesul acesta de descoperire de fapt, care va fi modelul tau de business, este unul mai lung si mai complicat. Finalul inceputul lui ca sa zic este momentul in care te ai prins cum sa faci lucrurile acelea intr un mod care sa fie si sustenabil din punct de vedere financiar. Te ai prins cum sa faci produsul, cum sa il vinzi si cum sa il livrezi, de mai multe ori la fel, adica sa nu iti trebuiasca sa inventezi pentru fiecare client altceva. Asta este ceea ce se numeste modelul de business, adica sa gasesti o reteta repetabila. Sa poti sa faci de mai multe ori la fel pentru ca altfel daca de fiecare data mai schimb cate ceva, mai adaptezi, mai trebuie sa ajustezi de la un client la altul , inseamna ca inca inceputul nu s a terminat, inca nu ai un model, un fel de a face lucrurile intr un mod repetabil, din care sa vina scalabilitatea efortului si sustenabilitatea lui financiara.
Care ar trebui sa fie portretul robot al unui antreprenor?
Oana Coanta: Toti oamenii buni in business pe care i am cunoscut eu sunt oamenii care au invatat sa delege. In fapt experienta dovedeste ca daca stai deasupra lucrurilor si le privesti, le vezi mult mai bine. Din propria mea experienta pot sa spun ca atunci cand stau numai in bucatarie zile intregi, nu mai vad situatia in mod real si atunci trebuie sa ma distantez putin si un antreprenor cred ca este o specie anume, adica nu toti oamenii sunt facuti sa fie antreprenori asa cum pare pentru ca gandirea multitasking este obligatorie. Rezistenta fizica iarasi, trebuie sa fii intreg la cap cat de cat ca sa poti sa stai in picioare. Trebuie permanent sa citesti si sa inveti, este foarte clar si mie mi a fost, si cel mai mult mi a folosit sa intreb pe altii mai buni ca mine cum au facut in anumite momente. Deci asta mi se pare foarte important.
Adina Cretu: Un business si respectiv antreprenorul din spatele lui ar trebui sa se pozitioneze in carti, undeva la intersectia dintre lucruri la care te pricepi, sa iti si placa, a doua diagrama, si sa si fie nevoie de lucrul acela pe piata, respectiv sa si plateasca, sa fie cineva dispus sau plateasca pentru el. Calitatile si defectele ar trebui sa fie si ele cam in oglinda cu intersectiile acestea, sa te si pricepi, sa ai si orice fel de ???? in the game pentru lucrul pe care il faci, ca este pasiune sau un interes in mod direct este mai putin important, dar sa fie parte din tine si ma gandesc la ce a zis Oana, ca antreprenorii sunt o specie aparte si eu tot oscilez, nu reusesc sa ma hotarasc daca sunt sau nu o specie aparte. In anumite perioade cred ca da, dupa care sunt foarte convinsa ca nu, si asta vine din cauza ca, e drept ca sunt foarte diferiti, dar sunt diferiti si prin calitati si prin defecte. Adica au si o serie de calitati in plus fata de alti oameni, rezilienta fiind probabil cea mai cunoscuta dintre ele si cu siguranta nu este ceva cu care te nasti, trebuie sa o construiesti si se construieste in vremuri grele cum este si criza asta, si viziunea asta si dorinta de a face lucruri din nimic. Unde nu exista nimic sa apara deodata ceva si nu trebuie sa fie o inventie. Ce stiu sigur este ca din setul acesta de calitati si defecte, nu prea este bine sa intervii asupra niciuneia. Adica am observat ca este un echilibru acolo, cam de unde ne vin cele mai puternice calitati, tot de acolo ne vin si defectele. Adica din faptul ca esti foarte pasional si poate si vizionar vine si faptul ca pot sa devii control freak. Dar nu ai fi control freak daca nu te ai pricepe foarte bine la domeniul acela. Cred ca portretul ideal ar fi de fapt sa gasim un echilibru, si nu este doar despre antreprenori, este despre noi toti. Care este linia pana la care o trasatura este calitate si cand devine un defect? Sa te pricepi foarte bine la ceva este o calitate. Sa crezi ca tu te pricepi cel mai bine si nu poti delega asta cuiva niciodata poate sa devina ceva care te trage in jos.
Exista modalitati prin care poti transforma o situatie dezavantajoasa intr un avantaj competitiv?
Oana Coanta: Sigur ca da. Eu am facut asta frecvent. De exemplu, ca sa intelegeti mult mai bine, bistroul este un loc mic, o bucatarie mica. Si atunci in loc sa fac volume cum poate fac vecinii mei, am ales sa fac calitate si prin asta cumva te detasezi. Adica nici nu mai stai cu gandul la ceilalti, practic nu te mai intereseaza si tu devii de sine statator si iesi din rand. Orice dezavantaj se poate transforma in avantaj daca te asezi putin si te gandesti la partile pozitive pe care poti sa le scoti.
Adina Cretu: A fost un an foarte dinamic pentru startupuri si atunci am fost in legatura cu foarte multe. Un numitor comun de dezastru care s a transformat in avantaj competitiv l am auzit la businessurile care erau exclusiv fizice, sa zicem cursuri, traininguri, workshopuri, sunt multe businessuri din educatie si servicii care faceau asta intr un oras, sa spunem in Brasov. Si businessuri nescalabile pentru ca o data la un workshop sau un eveniment poti sa ai 10 oameni, 20 de oameni care se intampla sa fie in Brasov in momentul respectiv. Faptul ca nu au mai putut sa faca asta fizic si ca au descoperit ca se poate online a insemnat ca deodata piata lor nu a mai fost doar Brasov sau orice alt oras din tara si a devenit o piata nationala, internationala. Poti poate deschide o alta piata pe care cu siguranta nu inseamna ca abia astepti sa redeschizi fizic din nou dar ai putea sa continui sa faci lucrurile si pentru piete conexe, nu doar pentru cea locala, la care aveai acces fizic. O alta pe care am auzit o este ca situatia dezavantajoasa financiara, respectiv presiunea foarte mare pe cash flow, care dicteaza presiunea foarte mare pe costuri, ca venituri nu mai prea puteai sa intervii foarte mult, toata lumea vrea venituri pe timpul dat, acum a fost o presiune foarte mare pe costuri. O data ce inveti sa fii mai eficient, ai facut asta de nevoie si ai descoperit niste metode prin care poti sa fii mai eficient pe costuri, foarte probabil asta poate ramane cu tine si mai tarziu si sa te ajute sa fie un avantaj competitiv in modelul de monetizare poate.
Stiti exemple de startupuri care s au lansat intr un climat nu tocmai favorabil si au reusit?
Oana Coanta: Eu nu am exemple recente pentru ca nu prea ies din colivia mea. M as bucura sa vad oameni curajosi si probabil ca din Adina stie mai multi care pornesc. Ce ar trebui sa faca si probabil ca daca au facut o au reusit deja este sa faca o analiza a pietei si un plan de afaceri. Asta este tot. De fapt acesta este secretul pentru ca foarte putini isi fac un plan de afaceri de fapt si daca au facut asta si au pornit anul acesta sau anul trecut, ar trebui sa le fie bine. Asta ar trebui sa imi spuna Adina pentru ca ea ii gestioneaza.
Adina Cretu: M am gandit si eu sa vorbesc asa direct pe cifre pentru ca altfel de exemplu sau insighturi si exemple razlete sunt mai multe. Cele mai notorii sunt cele internationale. Adica in cea mai mare dintre crizele anterioare, din 2006, 2008, 2009 pana cand natural s au lansat si Uber si ?? si Airbnb. Iar la noi in Romania tocmai au publicat colegii de la How to web chiar ieri un studiu pe investitiile atrase de startupurile romanesti anul trecut. Au fost 59 de companii finantate, venture capital, care au strans peste 30 de milioane de euro. Din acestea 59, 39 dintre ele erau in proces de finantare pentru prima oara. Adica erau foarte aproape de inceput. De fapt le si stiu. Majoritatea aveau doar un NVP, o forma de prototip a produsului si aveau nevoie de finantare tocmai ca sa finalizeze si sa creasca si mai tare. Aveau ceva tractiune, nu erau nici unii, nu obtine nimeni finantarea doar cu o idee, cu atat mai putin la nivelul asta, dar asta inseamna ca o crestere anul trecut fata de toti anii anteriori. Deci lucrurile nu doar ca nu au stat pe loc dar si au continuat ?? ascendent. Cresterea nu a fost foarte mare la suma, doar 6% a crescut valoarea finantarilor. Totusi ca numar, 59 de companii, a insemnat cu 51 la suta mai mult decat in anii anteriori si atunci asta ne arata ca lucrurile nu au stat pe loc. Startupurile s au miscat in continuare. Ce am vazut eu este ca startupurile au fost cele mai agile sau cumva deja obisnuite cu greul. Si atunci anul acesta de criza nu a fost atat de diferit fata de altele pentru ca oricum multi dintre ei nu erau in etapa de profitabilitate sau unii dintre ei nici macar in etapa de comercializare, nu faceau vanzari inca. Startupurile sunt foarte obisnuite cu schimbarile. Pivoteaza incontinuu. Cele mai de succes startupuri ajung sa aiba succes cu un produs radical diferit decat cel cu care s au lansat. Si atunci din punctul acesta de vedere nu a fost un an in care s a stat pe loc ci s au lansat businessuri noi si au crescut businessuri deja existente. Ce ma astept sa se intample este sa vedem mai multi antreprenori care se nasc in perioada asta, pur si simplu pentru ca o criza ca aceasta, care nu a fost doar o criza economica, a fost o perioada foarte puternica si cred ca este in continuare de introspectie si de reasezare a lucrurilor, chiar si fortata, ca nu puteai sa iesi din casa si erai fortat sa te gandesti la niste lucruri, mai ales daca locuiai singur. Si asta face ca, multi cred ca si au reevaluat prioritatile, ce conteaza, ce vor de la viitor, cum ar vrea sa le arate viata, au descoperit ca pot munci si din alta parte. Deci sunt multe lucruri care ne au puse in fata ca intr o oglinda in criza asta si ma astept ca pentru unii dintre noi asta sa rezulte intr o decizie de nu doar de vreau sa locuiesc in alta parte ci vreau sa lucrez in alta parte, vreau sa fac altceva, nu mai vreau sa ma intorc la jobul in care am fost pana acum, am vazut o oportunitate, vreau mai mult de la viata. Cam asa incepe scanteia. Se naste dintr o zona de nemultumire cu cum este status quo-ul si sa vrei sa schimbi ceva.
Si in final aveti vreun mesaj motivational sau indemn pe care vreti sa il transmiteti celor care vor sa devina antreprenori?
Oana Coanta: Foarte multi oameni se gandesc la zona asta antreprenoriala ca la un fel de rai in care toata lumea o duce bine si se fac bani si atunci revin cu indemnul de a face un plan foarte foarte bun si concret, bazat pe niste proiectii pe termen mediu si lung pentru ca din cate am vazut eu, cel putin pe zona asta de Horeca, oamenii se asteapta sa deschida usa si sa castige bani si cand le spui ca in general banii vin cam dupa trei ani si ca in primul an am adus bani de acasa pentru ca asa trebuie sa functioneze, se sperie. Si atunci tuturor le spun ca este foarte bine daca vor sa devina antreprenori dar sa se gandeasca daca au cunostintele, rabdarea si banii necesari sa faca asta pentru ca uneori poate un loc de munca platit fix si cu 8 ore este mai potrivit pentru unii dintre ei.
Adina Cretu: Subscriu. Desi Startarium este o platforma de suport pentru antreprenori, asta nu inseamna ca le zicem ce vor sa auda. Ba uneori chiar dimpotriva. Nu cred ca antreprenoriatul este pentru toata lumea dar cred ca in criza se nasc ca niste antreprenori cu sanse mai multe sau in sensul doar ca profil. Anul trecut si in continuare a fost multa atentie sau multa galagie facuta. Toata lumea stie, chiar daca nu ai un business si nu ai treaba cu mediul antreprenorial, ai ajuns sa vezi care sunt problema. Ai vazut businessurile care iti placeau, pe care le folosesti, inchizandu se. Au apelat la tine, antreprenori de unde cumparai o cafea sau comandai, sa iti ceara sprijinul, sa iti ceara sustinerea. Deci chiar daca nu ai treaba cu mediul acesta, cu siguranta ca ai vazut ca este greu sa fii antreprenor In astfel de moment. Si atunci la ce ma gandesc este ca cine se apuca totusi, chiar daca a vazut ca nu este usor, are sanse nu neaparat sa fie un antreprenor de mai de succes dar un antreprenor mai fericit pentru ca problema antreprenorilor pe care i am cunoscut care ajung nefericiti si in consecinta sau si startupul lor unu sa nu fie de succes este ca este o mare distanta dintre asteptari si realitate. Daca pornesti la drum chiar crezand ca o sa fi propriul tau sef, asta nu inseamna ca nu o sa dai socoteala nimanui si ai si mai multi oameni in fata carora trebuie de fapt sa raspunzi. Ca o sa ai mai mult timp liber la dispozitie si acesta este cel mai mare mit. Noi chiar am avut campanii din astea de myth busting, de demontat lucruri pe care atunci cand noi antreprenori constata ca nu sunt adevarate, fug si le pare rau ca au luat o pe drumul acesta. Si atunci recomandarea mea este ca daca voiau sa devina antreprenori si inainte de criza si acum vazand ce inseamna vor in continuare, chiar cred ca au sanse sa fie niste antreprenori fericiti si cu niste asteptari mult mai realiste. Si sfatul pragmatic este ca ideea cu care vor sa porneasca este ceva la care se gandisera inainte de criza si de pandemie, sa reverifice, sa testeze din nou propunerea de valoare, nevoia, problema, canalele de distributie. S ar putea ca foarte multe dintre lucrurile pe care le au gandit inainte sa nu mai fie valabile. Doar pentru ca se vor ridica restrictiile nu o sa insemne ca viata o sa revina fix la ceea ce era inainte. Sa isi testeze din nou ideile, sa vorbeasca cu oamenii, sa reverifice, sa isi faca temele si sa se puna pe treaba. Ii asteptam in platforma Startarium. Este deschisa oricand si este online inca dinainte de pandemie. 20.07 R: Va multumesc si sper ca la final de 2021 sa avem multe afaceri de succes lansate anul acesta de care sa putem vorbi. Un an cu spor si inspiratie tuturor.
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook