Pe TikTok sloganurile politice încep să circule frenetic. Platforma, renumită pentru coregrafiile vibrante și aricii care se agață de un colac de salvare, devine noua platformă pentru activism. Influenceri implicați politic colorează case virtuale în culorile taberei lor. Contul tinerilor conservatori americani, denumit „Conservative Hype House”, are peste un milion de abonați. În cadrul programului: „Keep America Great” și discursuri în care își arată mușchii pentru a sprijini politica lui Donald Trump.
În opoziție, mobilizarea împotriva rasismului face scântei sub hashtag-ul #BlackLivesMatter, cu aproape 14 miliarde de vizualizări la sfârșitul lunii iunie. După moartea lui George Floyd, ucis de un ofițer de poliție din Minneapolis, utilizatorii și-au arătat indignarea în fața camerei, făcând din aplicație o arenă politică. Cea mai populară figură de pe rețeaua socială, cu peste 65 de milioane de abonați, Charli d’Amelio își arată sprijinul pentru mișcare între două clipuri în care dansează. „Utilizatorii nu doresc doar să vorbească cu politicieni, așa cum fac pe Twitter, ci vor să fie ei înșiși vedete politice”, a declarat Juan Carlos Medina Serrano, specialist de date la Universitatea Tehnică din Munchen, în Financial Times.
Fabrica de meme-uri
Aceste batalioane aflate în prezent departe de partidele tradiționale, sunt formate în perspectiva alegerilor prezidențiale americane. Ofensiva împotriva întâlnirii lui Donald Trump de la Tulsa a pus în evidență fenomenul. O schimbare pe care compania din California, deținută de grupul chinez ByteDance, a dorit să o evite. În octombrie, anul trecut, TikTok și-a anunțat intenția de a interzice publicitatea politică pentru a-și păstra identitatea creativă și lejeră. Cu toate acestea, a devenit un spațiu potrivit pentru vocile militante.
„TikTok este o fabrică pentru meme: acest conținut viral, adesea amuzant, face parte din comunicarea politică de câțiva ani”, confirmă Tristan Mendès France, profesor asociat la Universitatea din Paris și specialist în trenduri digitale. Donald Trump a mobilizat această armă digitală în mai multe rânduri. Extrema dreaptă și-a găsit și mascota: Pepe the Frog, un amfibian desenat în câteva linii. Lansat masiv, acest conținut consolidează sentimentul de apartenență la o comunitate.
Compartimente algoritmice
Tik tok accentueaza bulele de filtru, spații digitale compartimentate în care sunt propagate doar anumite idei. „Platforma este alcătuită din compartimente algoritmice care reduc expunerea la conținut advers.” Recomandările se bazează mai mult pe conturile urmărite decât pe cercul de prieteni, un mecanism apropiat de YouTube.
Platforma își laudă libertatea, dar ascensiunea postărilor politice se produce într-un climat de suspiciune. În septembrie anul trecut, The Guardian a dezvăluit că moderatorii TikTok au primit instrucțiunea de a șterge conținutul despre masacrul de la Tiananmen sau desre independența Tibetului. Suspiciunile de cenzură au marcat și mobilizarea pro-democrație în Hong Kong. Aplicația ar servi interesele Beijingului? Compania a respins întotdeauna aceste acuzații până la adoptarea unei noi politici de moderare adaptate specificului național. „Aplicația este cel puțin un instrument de « soft power », consideră specialistii. Ea reflectă o imagine modernă a Chinei.”