Masca rămâne esențială în timpul întâlnirilor în interior și, prin urmare, în timpul orelor de curs din școli sau universități. O măsură necesară și inconfortabilă, chiar cu handicap grav pentru lecțiile de limbi straine: cum să înveți să vorbești bine o limbă străină dacă nu poți vedea gura profesorului? „Suntem mai afectați decât un profesor de matematică…”.
„Este o barieră simbolică”, spune Benoît Gridelet, manager educațional la Berlitz. Înțelege nevoia de protecție împotriva virusului, atât pentru elevi cât și pentru profesori, dar afirmă că este mult mai dificil cu o mască pe față. „De exemplu, profesorii de limbi străine mimează mișcarea buzelor”, explică el.
Într-adevăr, acesta este modul în care elevii pot asimila sunete care nu există în limba lor maternă. „Există sunete specifice anumitor limbi, ‘th’ în engleză, ‘ḡ’ în olandeză”, spune Carsten Booth. „Din cauza măștii, sunetele se aud mai puțin bine, deci este mai greu de reprodus.”.
Ne face să ne gândim la rolul privirii și al corpului
Mai ales că în predarea limbilor actuale, cursurile sunt mai mult orientate spre imersiune decât simpla traducere. „Este de două ori dificil, trebuie să gândești într-o altă limbă”, spune profesorul. „Trebuie să încerci să urmărești o anumită precizie.”.
Se pune și problema măștilor transparente. La Berlitz, ne gândim la asta, dar observăm că nu este „usor” să le obținem.
Din cauză că elevii nu pot vedea gura profesorului, s-a produs o reinventare a modului în care sunt transmise cunoștințele și practicile. „Ne-a făcut să ne gândim la rolul privirii și al corpului”, notează Benoît Gridelet. Unul dintre avantajele măștii este că, având această barieră ne face să fim mai atenți la „intonație și articulare”, adaugă el. „Trebuie să fii atent să vorbești bine, pe lângă sonoritatea vocii tale”, adaugă Carsten Booth, care precizează că recomandă profesorilor să facă încălzire vocală și să fie instruiți pentru a-și susține vocea în mod corespunzător.
Unii elevi s-au întors online, din cauza măștii!
Oricum, educatorii nu sunt îngrijorați de situație. „Suntem cu toții în aceeași barcă, știm că trebuie să o purtăm”, recunoaște Benoît Gridelet. „Trebuie să venim cu idei pentru a încuraja elevii să poarte masca.” Același optimism afișează și Carsten Booth, care spune că este „foarte înțelegător” față de elevi. „Este fascinant să vezi cum reușesc să depășească obstacolele”, spune el.
În timpul izolarii, lecțiile s-au desfășurat prin videoconferință. Dar dacă masca este o problemă, de ce ai vrea să te întorci la școală? „Am pierdut mulți elevi în timpul izolării, nu ne-am putut permite să pierdem și mai mulți”. Conferința video nu este întotdeauna accesibilă tuturor. Chiar dacă, remarcă profesorul, „unii elevi au ales tot videoconferința, tocmai din cauza măștii!”.
Sursa: RTBF