de Cezar Osiceanu
De câteva zile, executivul de la Paris, călcând în picioare toate regulile și măsurile impuse de UE înainte de pandemie, a decis să cumpere acțiuni la compania națională franceză. Să vedem situația la zi a operatorului național francez.
1. În bugetul pentru anul 2021, Air France a previzionat pierderi de 2 miliarde de euro!
2. Grupul AIR FRANCE – KLM a raportat în februarie 2021 pierderi de 7.1 miliarde de euro pentru anul financiar 2020, din care cheltuieli operaționale în valoare de 4,5 miliarde de euro, cu o încărcare medie a avioanelor sale de doar 67%.
3. Guvernul francez, în discuțiile cu conducerea UE, a declarat că nu poate forța compania ca, în schimbul unui ajutor de stat a cărui valoare este secretă, Air France să renunțe la 24 de sloturi de pe aeroprtul Orly și nu de pe Charles de Gaulle, care este mult mai aglomerat.
4. Tot guvernul francez este cel ce s-a opus planului UE de penalizare a operatorului francez și a sprijinit public compania! De menționat că prima recapitalizare a operatorului francez a fost făcută în 1994, tot de Guvernul Franței, cel care arată Romania cu degetul pentru ajutorul de stat oferit companiei TAROM.
5. Operatorul francez a stocat în hangare toată flota Airbus 380, considerată mândrie națională și a retras definitiv din uz flotele de Boeing 747 și Airbus 340.
6. În luna aprilie a anului 2020, guvernele francez și olandez au decis să acorde un pachet de ajutorare în valoare de 9 miliarde de euro pentru a salva de la faliment cele două companii aeriene naționale.
Și pentru că nu erau de ajuns aceste măsuri, Franța lui Macron, aflat în puternic declin în preferințele electorale, a decis acordarea unui nou ajutor către Air France!
Nu unul neînsemnat, ci de 4 până la 5 miliarde de euro. Atfel, participarea statului, care era înainte de 14%, a devenit de 30%% – încălcând prevederile UE menționate anterior.
În schimb, operatorul se obliga să:
– elimine din schema de personal 7.500 de angajați, atât ai Air France cât și ai subsidiarelor ei. Deși este cunoscut faptul că nu presiunea salariilor aduce neprofitabilitate unei companii aeriene, ci contractele și încărcarea per avion.
– reducă toate cursele sub 2 ore și 30 de minute ( practic 90% din cursele lor interne) ale căror destinații sunt deservite de tren, pentru a putea relansa rețeaua feroviară cu acești foști pasageri “aerieni” și a face profitabilă compania SNCF – CFR-ul francez. Aceasta măsura ar putea afecta piața muncii, pentru că foștii navetiștii aerieni vor petrece mai mult timp pe drum, până la și de la job, în calitatea lor de navetiști pe calea ferată.
– reducă emisiile de carbon per pasager și per km cu 50%, până în 2030.
– cumpere cu precădere avioane Airbus, în cadrul unui proces de eficientizare a flotei și de scădere a consumului de petrol cu 20%.
– introducă, să dezvolte și să folosească combustibil sustenabil ECO de minim 2%.
Se spune că Napoleon ar fi afirmat cum că “marile batalii sunt câștigate de marile batalioane”, dar aici este doar un abuz de putere dominantă. Ce dacă Michael O’Leary, managerul Ryanair, a dat în judecată Franța, Austria, Germania, etc. pentru ajutoarele ilegale acordate până acum companiilor lor naționale? Curtea Internațională l-a trimis elegant la plimbare, respingând-i acțiunile!
Interesant în această “boulaibasse” (ciorba tradițională franțuzească) este că se recunoaște încălcarea legii, dar că se dă totuși și un termen de respectare al ei! Deoarece, prin acest aport de capital, Franța va crește cota acțiunilor sale peste cea admisă în UE și are termen de un an să revină în marja de 26% și oricum nu este foarte clar și explicit data de la care se aplică aceasta obligație.
Sprijinul guvernului Macron către Air France constă în mod practic din doua împrumuturi, unul acordat direct de către stat și altul oferit de un grup de 6 bănci, dar garantat de statul francez. Obedienta, pardon, onorata Comisie Europeană, la cererea guvernului francez, a anunțat prin comisarul european Margrethe Vestager, pe 4 aprilie 2020, că a fost aprobat ajutorul de 4,7 miliarde de euro pentru Air France, din motivul principal al falimentului iminent!