Dispariția zborului MH370, cu 239 de persoane la bord. Cum au acționat americanii și de ce liderii din China sau Malaezia nu spun nimic
Dispariția zborului cu numărul MH370 rămâne până în prezent unul dintre cele mai mari mistere ale aviației. Pe 8 martie 2014, Boeing 777 Malaysia Airlines care naviga între Kuala Lumpur și Beijing a dispărut cu 239 de persoane la bord, majoritatea cetățeni chinezi. Șapte ani mai târziu, în ciuda mai multor ani de anchetă oficială, avionul nu a fost niciodată găsit și circumstanțele acestui eveniment sunt încă necunoscute. De atunci, Florence de Changy investighează această dispariție. Jurnalist și corespondent pentru „Le Monde” în Asia, a publicat cartea „Zborul MH370 nu a dispărut”, în 2016, și revine acum cu o nouă investigație, „Zborul MH370: Dispariția”. Ea împărtășește principalele sale descoperiri și ipoteze cu privire la această enigmă la Europe1.
Ai efectuat singură această lungă investigație. Pe ce surse te bazezi?
Particularitatea investigației este că se bazează pe numeroase surse, inclusiv documente oficiale atât publice, cât și confidențiale, dar și martori. Cineva îmi spunea: „Știi, Casa Albă sună guvernul malaezian în fiecare zi”. Un înalt oficial al Ministerului Apărării i-a spus nepotului pilotului: „Îmi pare rău de MH370. Au fost daune colaterale”. Sau ambasadorul chinez care a vorbit cu familiile a doua zi după tragedie: „Este foarte complicat. Nu vă putem explica asta”. Sunt doar mici indicii, nu au valoare de dovadă, dar te fac să progresezi.
Crezi că cel mai plauzibil scenariu este că avionul s-a prăbușit în mare. De ce?
Am început prin disecarea versiunii oficiale și mi-am dat seama că nu există nimic în ea. Am avut surse foarte bune care menționaseră, de la început, prezența a două Awacs americane (avioane care funcționează ca stații radar zburătoare) în zonă și că americanii știu ce s-a întâmplat. Sursa a vorbit mai întâi cu Ghyslain Wattrelos, un francez care și-a pierdut câțiva membrii ai familiei în accidentul aviatic. În 2016, aveam deja aceste informații, dar nu știam ce să fac cu ele.
Am întâlnit și un militar american care mi-a relatat despre capacitatea de bruiaj „fenomenală” a lui Awac este. Și am emis ipoteza că cele două aparate Awacs pur și simplu au prins MH370 ca într-un sandwich. Am găsit alte câteva lucruri, inclusiv faptul că semnalul MH370 dispare treptat de pe ecranele radar din Ho Chi Minh și Kuala Lumpur, ceea ce este total incompatibil cu ideea că ar fi oprit transponderul. Un alt element, sistemul numit FlightRadar24, unde vedem în direct toate avioanele care zboară în jurul lumii, arată că atunci când MH370 dispare, mai multe avioane mici din jurul lui dispar pentru o scurtă perioadă de timp, apoi reapar.
Există un alt element care este în concordanță cu acesta, și anume că la ora 2:25 dimineața, Satcom-ul avionului se aprinde din nou. Este în toate rapoartele oficiale, dar am trecut cu vederea acest element. De ce avionul ar putea comunica din nou? Înseamnă că Awacs l-au eliberat. În acest moment, avionul ajunge foarte aproape de spațiul aerian chinez.
După părerea dvs., dispariția zborului MH370 se datorează unui motiv de stat, potențial legat de o anumită încărcătură?
2,5 tone marfă nu au fost scanate. Nu se întâmplă niciodată să transporți într-un avion civil o marfă care nu a fost scanată. Ni se spune că erau walkie-talkie-uri și încărcătoare de baterii. Cu excepția faptului că explicația din raportul oficial asupra motivului pentru care încărcătura nu a trecut prin mașinile de scanare, este că era prea mare. Asta nu are niciun sens. În raportul oficial este scris că marfa a fost adusă din Penang cu un camion escortat. Așadar, ajungeți la un scenariu de tip confiscare a mărfii sau ceva de genul acesta.
Ce ar putea explica decizia de a doborî avionul?
Un plan A nu este să tragi asupra unui avion civil. Deci, dacă dispozitivul a fost distrus de una sau două rachete, a fost consecința unui plan care a eșuat. În mod logic, o tentativă de deturnare care nu a funcționat – probail pentru că pilotul, a cărui personalitate am studiat-o mult, a refuzat să se conformeze.
Un pilot al Vietnam Airlines susține că a primit un mesaj de alertă de pe MH370. Cât de veridică este această mărturie?
Este un mesaj care a fost publicat a doua zi după dispariție. El a spus că pilotul MH370 a transmis că se dezintegrează cabina. Este mesajul standard atunci când ești lovit de o rachetă și soliciți o aterizare de urgență, ceea ce este extraordinar. Dacă mesajul este corect, aici este sfârșitul poveștii. Cu excepția faptului că aproape tot ce are legătură cu această postare a dispărut, inclusiv toate tweet-urile care au menționat-o. Dar pilotul a spus-o la televiziunea vietnameză și am extrasele. Pentru mine, asta înseamnă că este adevărat.
În acest context, este dificil să ne imaginăm că Vietnam și China nu știu. De ce nu spun nimic?
Dacă s-a întâmplat acolo, sub control, și știi exact unde a căzut avionul, mușamalizarea este puțin mai ușoară, chiar dacă există resturi. Dar la fața locului erau prezenți soldați și, probabil, câțiva pescari vietnamezi, așa că informațiile sunt foarte bine controlate. Dacă americanii au făcut această gafă uriașă, trebuie să cumpere tăcerea Vietnamului, Chinei și Malaeziei. Și când ne uităm la modul în care au evoluat relațiile diplomatice și schimburile dintre aceste țări, ceea ce descoperim este departe de a fi incompatibil cu această idee.
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook