de Cosmin Dominte
Trăim vremuri interesante! Toată lumea spune asta. Ne-am obișnuit. Fie că aruncă Elon Musk o mașină în spațiu, fie că îți cântă Snoop Dogg, live, pe scenă, împreună cu holograma lui 2Pac, fie că trăim izolați într-o pandemie pornită, cică, de la faptul că un cetățean chinez nu și-a fiert/fript îndeajuns liliacul, concluzionăm cu „Da, dom’le! Trăim vremuri interesante.”
Ce altceva ar mai fi interesant, zici? Ce mă bucur că ai întrebat. Păi, ce mi se mai pare mie interesant, în ultima vreme, este ce se întâmplă în peisajul digital, românesc. Cred că s-a născut un nou fenomen. Până nu demult, nu-i dădeam atenție deloc pentru că părea doar o potriveală greșită, facilitată de era shock value-ului în care trăim, eră prin prisma căreia generează hype, gălăgie și publicitate doar conținutul de tip „Bă ești nebun? Nu pot să cred! Voi ați văzut asta?”, dar de când cu Dana Budeanu și „Incidentul sparanghel/videochat” am început să observ că, de fapt, au apărut din ce în ce mai multe conturi și „personalități” de un anume tip: influensărița sexy adeptă a conspirațiilor și a politicii făcute în sutien și chiloți.
Cum funcționează? Simplu. Se ia o domnișoară sexy, se pozează în costum de baie, îmbrăcată sumar sau nud, în diverse ipostaze, se postează poza dar, la descriere, în loc de „XoXo”, „Blessed”, „Woke up like this” și alte chestii de genul, ne întreabă despre ce părere avem de partidul X sau Y ori ne explică despre Noua Ordine sau Ocultă Mondială. Apoi se filmează și ne îndeamnă să votăm în cutare direcție în timp ce ne dă și o lecție sănătoasă de patriotism și identitate explicându-ne, pe lângă, și vreun dedesubt politic care elucidează misterele vreunei conspirații de proporții. Ciudat nu?
Acu’ stai și te gândești dacă sunt eu tâmpit că scriu rândurile astea sau dacă suntem toți tâmpiți pentru că deși e în fața noastră, nu ne-am uitat niciodată îndeajuns de atent încât să conectăm A cu B. Cum era aia cu „cel mai mare truc al diavolului e să te facă să crezi că nu există”? Parcă așa, nu?! Să fie și „cel mai mare truc al propagandei este să te facă să crezi că e inofensivă”? Cum e în cazul ăsta? E bine să vezi dincolo de zâmbet și bikini sau nu?
În vremuri de astea, atât de interesante, îmi place să revin la două dintre zicalele noastre preferate: „Ceva e putred în Danemarca!” și „De la ruși vine ploaia!”.