Polemicile de pe rețelele de socializare se succed, sunt similare, dar există unele care merită atenția noastră, deoarece indică starea sufletească a unei ere. Marca Evian a postat marți dimineață următorul tweet: „RT (retweet) dacă ai băut deja 1L astăzi”. Un tweet aparent inofensiv, dar considerat ofensator de unii utilizatori ai rețelei sociale, care reclamă lipsa de sensibilitate a companiei în contextul special al sărbătorii Ramadanului, care a început pe 13 aprilie. Practica musulmană spune că este interzis consumul de apă și alimente până la apusul soarelui. „Moment nepotrivit”, „acest tweet este islamofob”, „rușine pentru managerul Evian”, eu comentat internauții.
Povestea s-ar fi putut termina acolo, dar, sub presiune, Evian a publicat un nou tweet câteva ore mai târziu, cerându-și scuze pentru „stângacia” tweet-ului inițial: „Bună seara, aici echipa Evian, ne pare rău pentru neglijență, nu a fost o provocare!”. Controversa – și modul în care a reacționat Evian – spune mai multe lucruri despre starea dezbaterii publice și despre eșecul nostru colectiv.
Mărcile sunt acum supuse, la fel ca politicienii, presiunii crescânde din partea minorităților și își adaptează comunicarea în consecință. Ne amintim de un seminar al grupului Coca-Cola din Statele Unite în timpul căruia albii au fost rugați să se educe mai bine în problemele rasiste, preluând toată ideologia și terminologia activiștilor woke. Recent, cântăreața și antreprenorul Rihanna a fost cea care a trebuit să-și ceară public scuze după ce marca ei a folosit muzică religioasă arabă la un eveniment.
O controversă privind problemele comunității poate costa foarte mulți bani. Prin urmare, mărcile se descriu ca fiind progresiste și „woke”, chiar dacă acest lucru le determină să apere idei care sunt periculoase din punct de vedere democratic. Evian și-a cerut scuze deoarece se temeau de o posibilă acțiune de boicotare din partea musulmanilor, iar agenția de marketing era îngrijorată de posibilele repercusiuni ale controversei în ceea ce privește imaginea. Mărcile se convertesc în masă la noua religie „woke”, profitând de acest moment de cotitură pentru a-și afișa virtutea și a comunica ieftin.
Evian – și alte mărci sau instituții – trebuie să ia în considerare, în comunicarea lor, specificul religios al unei comunități
De ce este acuzată compania Evian? Pentru că a nesocotit o comunitate și pentru că a comis aproape o blasfemie neglijând importanța Ramadanului pentru musulmani. Cu alte cuvinte, cerem lui Evian – și altor mărci sau instituții – să ia în considerare, în comunicarea lor, specificul religios al unei comunități. O pantă extrem de periculoasă pentru democrația noastră. Pentru că este vorba de modificarea profundă a relației noastre cu religiile și comunitățile: nu ele se adaptează la modelul nostru de societate, ci modelul nostru de societate trebuie să se adapteze la ele.
A treia direcție a acestei controverse: ascensiunea unei abordări anglo-saxone a libertății de exprimare, unde aceasta este condiționată de respectul pentru o astfel de minoritate. Se numește „cancel culture” sau cultura anulării, care implică interzicerea oricărui discurs care ofensează o comunitate sau o minoritate. Evian a postat tweet-ul în care își cere scuze de teama apelurilor la boicot și pentru a nu-și deteriora imaginea de companie responsabilă și progresistă.
A anticipat și a încorporat posibilitatea unui boicot, pentru că astăzi a devenit normă, în special pe rețelele de socializare. Nu contează că apelurile provin dintr-o mică minoritate, ele găsesc o rezonanță imensă pe rețelele de socializare.
„Feriți-vă de oricine este acuzat de rasism sau a ofensat o minoritate: el nu își va reveni”. Cancel culture, produsul unei culturi anglo-saxone puritane și intolerante, distruge carierele și afacerile pe măsură ce își extinde controlul. Toate acestea, ignorând libertățile de bază și principiile democratice despre care se credea naiv că erau sanctuarizate – cum ar fi libertatea de exprimare sau importanța dezbaterii contradictorii.
Fiasco
Cea de-a patra lecție a acestui fiasco se referă la apariția în lumea occidentală a unei culturi islamice, a cărei reprezentanți resping uneori valorile liberale specifice Occidentului. Am văzut catolici care să fie ofensați de campaniile de promovarea a produselor din carne în Vinerea Mare? Evident, nu. Prin urmare, există un conflict decisiv de valori care stă în spatele acestor controverse aparent inofensive. Acceptarea blasfemiei, a criticilor unei religii (chiar excesive), a egalității între bărbați și femei sunt chestiuni despre care credeam că sunt rezolvate și care sunt acum puse în discuție de ascensiunea islamismului în sfera publică.
Controversa din jurul tweet-ului postat de Evian este deci orice, dar nu anecdotică. Spune totul despre ezitările noastre în fața unui nou fundamentalism care ar dori să se impună, în numele „respectului”, standardelor și principiilor contrare valorilor noastre și culturii noastre liberale.
Sursa: Le Figaro