Compania de cosmetice Johnson & Johnson nu va mai vinde creme de față care ajută la depigmentarea pielii
În presa internațională, grupul american Johnson & Johnson (JNJ) face o promisiune: „Nu vom mai produce sau distribui această gamă de produse. E vorba de produsele Neutrogena Fine Fairness și Clear Fairness de la Clean & Clear, prezentate drept creme pentru „reducerea petelor închise la culoare”, dar deseori folosite, de fapt, pentru albirea pielii.
„Pielea frumoasă este pielea sănătoasă”
În contextul unor mobilizări puternice împotriva rasismului și violenței polițienești din Statele Unite după moartea lui George Floyd, compania de cosmetice intenționează să se alinieze tendințelor. Cele două produse menționate au fost vândute până în prezent în Asia și Orientul Mijlociu, nu și în Statele Unite. „Dezbaterile care au avut loc în ultimele săptămâni au evidențiat faptul că unele dintre produsele noastre (…) prezintă pielea albă ca fiind de preferat pielii de culoare „, se arată în comunicat. Niciodată nu a fost asta intenția noastră: [pentru noi], pielea frumoasă este pielea sănătoasă. „
Anumite mărci sunt, de fapt, criticate pentru poziționarea lor considerată injustă: si-au exprimat solidaritatea cu mișcarea Black Lives Matter dar continuă să vândă produse care mențin, într-un fel sau altul, ideea că un ten alb este un model. Peste 12.000 de persoane au semnat o petiție prin care au solicitat Unilever să înceteze să vândă Fair & Lovely, o cremă de iluminare comercializată în India și Orientul Mijlociu. Reclamele o prezintă ca mijloc de „a deveni o persoană de succes”.
Potrivit datelor de la compania de specialitate Euromonitor International, aproximativ 6.277 de tone de produse care vizează „iluminarea tenului” au fost vândute la nivel mondial în 2019. În funcție de context, motivele acestui succes variază: în unele țări din Asia, cum ar fi Coreea de Sud, de exemplu, pielea albă nu se referă atât la ideea unui „aspect occidental”, cât la un statut socio-economic relativ ridicat, pieile închise la culoare fiind istoric asociate cu sărăcia și munca pe câmp.
Dar în altă zone, cum ar fi Australia, istoricul Kathleen Jackson a arătat că pielea neagră era considerată explicit „murdară” chiar la începutul secolului trecut, într-o perioadă în care existau reclame „care sugerează că anumite săpunuri aveau puterea de a eradica indigeneitatea”. Prejudecățile rasiste persistă și astăzi: în 2018, celebra cântăreață Aya Nakamura a explicat că foștii ei producători au sfătuit-o să-și albească pielea pentru a „face plăcere unui public mai larg”.
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook