„Lumea post pandemie pentru mine e o lume în care vaccinul există deja. Probabil peste 12-18 luni, când el va fi implementat la o scară mare. Ei bine, lumea aceea va tinde să revină la normalitatea pe care o știam, deoarece acum suntem totuși într-o extremă. Dar această perioadă iși va pune amprenta: se va lucra mai mult de acasă, iar din acest motiv vor fi căutate case mai mari. Case, și nu neapărat apartamente. Pandemia a explodat în zonele aglomerate, deci văd o retragere spre periferiile orașelor. Vom limita contactele sociale care nu sunt necesare și vom muta interacțiunea în online. Acum doar vorbim și ne vedem în online, dar cred că vor crește mult și activitățile în care facem ceva împreună – cum ar fi jocurile. Cred că vom vedea o migrare a activităților din spații publice către spații private.”
Ce se schimbă în designul vieții de zi cu zi?
„Locurile publice în care densitatea pe metru pătrat nu e așa mare, cum ar fi parcurile sau locurile de joacă în aer liber, poate chiar si târgurile sau piețele deschise, nu vor avea așa mult de suferit. În schimb, spațiile închise vor fi cele cu probleme – restaurantele, hotelurile, chiar și mijloacele de transport în comun vor fi afectate. Pentru spațiile pe care noi le proiectăm ne uităm la diverse soluții punctuale, și aici aș aminti câteva: realizarea unor zone de spălat pe mâini în interiorul restaurantului, mai aproape de client, meniuri de unică folosință, filtrare pentru sistemele de ventilație (există filtre care omoară bacteriile). Atât la restaurante cât și în hoteluri vor exploda interacțiunile strict digitale, chiar contactless. Plătesti cu card, faci check-in la hotel direct de pe telefon, etc.
Totodată, credem că va crește numărul de restaurante în aer liber (de tip foodtruck), dar și numărul de resorturi de tip glamping.”
Cum merge businesses-ul pentru arhitecți pe timp de pandemie?
„În acest moment noi nu simțim un impact foarte mare, pentru că aveam deja în lucru o serie de proiecte contractate. E drept, discuțiile despre proiectele noi au înghețat, și mă aștept să vedem acest trend și pe viitor. Arhitecții sunt printre primii specialiști pe care îi contactezi atunci când vrei să cheltui bani. Ori, cum investițiile se vor reduce, și work-load-ul nostru va scădea.
Ce cred că e important acum pentru arhitecți e să iși asume rolul de creatori și să încerce să inventeze lumea nouă, desigur, ținând seama de costrângerile acestei perioade. Avem norocul să fim într-o profesie în care, chiar și înainte de pandemie, lumea ne cerea mereu ceva nou. Nimeni nu venea să zică „vreau și eu un restaurant identic cu cel pe care l-ați făcut”. Modul acesta de lucru ne-a dezvoltat abilitatea de a gândi „outside the box” și cred că arhitecții sunt pregătiți și pentru această nouă provocare.
Trebuie doar să ne-o asumăm și să nu rămânem ancorați în „business as usual”.”
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook