Contractele secrete pe care Pfizer le-a încheiat cu guvernele plasează interesele companiei înaintea imperativelor de sănătate publică
Vaccinul anti-Covid dezvoltat de Pfizer și BioNTech s-a dovedit a fi un succes. Primul care a primit autorizația de utilizare în caz de urgență în Statele Unite, Pfizer a devenit cel mai popular din lume, cu 3,5 miliarde de doze achiziționate. Vânzările s-ar putea dubla în 2022, conform previziunilor. Dar proliferarea rapidă a vaccinului, în baza contractelor negociate între companie și guverne, s-a desfășurat în secret.
Un raport publicat în octombrie de Public Citizen, un grup de susținere a drepturilor consumatorilor care a obținut acces la o serie de contracte Pfizer neredactate, scoate la lumină modul în care compania folosește de puterea pe care a dobândit-o pentru a „elimina riscul și maximiza profiturile”, susține organizația.
Gigantul farmaceutic din Manhattan a negociat cu guvernele în secret contractele care pot determina soarta populației. „Contractele plasează în mod constant interesele Pfizer înaintea imperativelor de sănătate publică”, spune Zain Rizvi, cercetătorul care a scris raportul.
Public Citizen a găsit teme comune în cadrul contractelor, inclusiv limbajul specific folosit pentru a exclude din discuție donațiile de doze Pfizer. Litigiile sunt soluționate în instanțele secrete de arbitraj, Pfizer poate schimba termenii deciziilor cheie, inclusiv datele de livrare și să solicite bunuri publice ca garanție.
Sharon Castillo, purtătoare de cuvânt a Pfizer, spune că clauzele de confidențialitate sunt „standard în contractele comerciale” și „au rolul de a contribui la creșterea încrederii între părți, dar și să protejeze informațiile comerciale confidențiale schimbate în timpul negocierilor și incluse în contractele finale”.
Atât Pfizer, cât și Moderna, o altă companie americană care a dezvoltat un vaccin folosind tehnologia revoluționară ARNm, se confruntă cu presiuni din partea criticilor, care le acuză că au construit un „duopol”. Deși Pfizer nu a acceptat finanțare guvernamentală prin programul de dezvoltare a vaccinurilor numit Operațiunea Warp Speed, a primit comenzi uriașe în avans din Statele Unite. Însă nu a dorit să cedeze drepturile de proprietate intelectuală, care ar fi putut însemna partajarea tehnologiei sale.
Experții care au revizuit termenii contractelor cu guverne străine au sugerat că unele cerințe sunt extreme. În contractele încheiate cu Brazilia, Chile, Columbia și Republica Dominicană, statele și-au pierdut „imunitatea împotriva confiscării preventive a oricăruia dintre bunurile lor”.
„Este aproape ca și cum compania ar cere Statelor Unite să pună Marele Canion drept garanție”, spune Lawrence Gostin, profesor de drept în sănătate publică la Universitatea Georgetown.
Compania a respins această logică. „Pfizer nu a intervenit și nu are absolut nicio intenție de a interfera cu bunurile diplomatice, militare sau semnificative din punct de vedere cultural ale vreunei țări”, spune Castillo. „A sugera ceva contrar este iresponsabil și înșelător.”
Unele cereri contractuale par să fi încetinit lansarea vaccinurilor în anumite țări. Cel puțin două țări au renunțat la negocieri și au criticat public cererile companiei. Ambele au ajuns ulterior la înțelegeri cu Pfizer.
„Companiile farmaceutice au unele îngrijorări”, spune Julia Barnes-Weise, director al Global Healthcare Innovation Alliance Accelerator. „Una dintre ele este, în special pentru un vaccin încă neaprobat, că ar putea fi trase la răspundere pentru orice prejudiciu care pare să fie provocat de acel vaccin.”
Contracte secrete
Pfizer a oficializat 73 de oferte pentru vaccinul său împotriva coronavirusului. Potrivit Transparency International, un grup de avocatură cu sediul la Londra, doar cinci contracte au fost publicate oficial de guverne, dar cu „modificari semnificative”.
„Secretizarea contractelor sau publicarea lor într-o formă redactată ulterior înseamnă că nu știm cum sau când vor ajunge vaccinurile, ce se întâmplă dacă lucrurile merg prost și nivelul de risc financiar pe care cumpărătorii îl absorb”, spune Tom Wright, director de cercetare la Programul Transparency International.
Public Citizen a analizat un proiect de acord neredactat între companie și Albania, precum și documente finale nepublicate din Brazilia, Columbia, Republica Dominicană, Peru și Comisia Europeană.
Contractul încheiat cu Brazilia interzice guvernului să facă „orice anunț public cu privire la existența, obiectul sau termenii Acordului” sau să comenteze relația cu Pfizer fără acordul scris al companiei.
Pfizer și-a exercitat controlul asupra furnizării de doze ale vaccinului după semnarea contractelor. Guvernului brazilian i-a fost interzis să accepte donații de doze Pfizer sau să facă propriile donații. Pfizer a inclus, de asemenea, clauze în contractele cu Albania, Brazilia și Columbia prin care ar putea modifica unilateral programele de livrare.
În Bazilia, Chile, Columbia, Republica Dominicană și Peru, guvernelor li s-a cerut să semneze un document care spune că fiecare „renunță în mod expres și irevocabil la orice drept de imunitate pe care l-ar putea avea sau dobândi în viitor”. Primii patru au fost, de asemenea, obligați să renunțe la imunitatea împotriva confiscării „prevențive” a bunurilor lor.
Public Citizen a găsit contracte care cer guvernelor „să despăgubească, să apere și să anuleze orice responsabilitate a Pfizer” împotriva oricăror procese, pretenții, acțiuni, cereri, daune, costuri și cheltuieli legate de proprietatea intelectuală a vaccinului.
Un gigant opac
Condițiile contractuale legate de imunitatea suverană ar fi putut fi o încercare de a acoperi unele riscuri asupra cărora compania are puțin control, inclusiv utilizarea de vaccinuri noi, neaprobate în țările partenere, în care compania are puțină supraveghere asupra depozitării și distribuției. Este posibil ca Pfizer să fi fost îngrijorat de procesele oportuniste, spune Barnes-Weise.
Unele țări, inclusiv Statele Unite, au legi care oferă despăgubiri producătorilor de vaccinuri, dar majoritatea nu o fac.
Însă, Transparency International susține că cel puțin patru contracte sau proiecte pe care le-a examinat au mers „mult mai departe” decât au făcut-o alți dezvoltatori de vaccinuri, cu „mai multe riscuri pentru guvernele naționale și puține pentru producator, chiar dacă producătorul sau furnizorul fac greseli și nu doar dacă există un efect advers rar al vaccinurilor.”
În raportul său, Public Citizen a cerut guvernului SUA să-și folosească puterea pentru a forța Pfizer să adopte o abordare diferită, inclusiv să solicite companiei să partajeze tehnologia și proprietatea intelectuală, astfel încât alți producători să poată face vaccinul.
„Comunitatea globală nu poate permite corporațiilor farmaceutice să continue să dea lovituri”, a spus Rizvi. „Administrația Biden poate echilibra balanța.”
Sursa: Washington Post
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook