Spania, oaza culturală a Europei. Teatrele și cinematografele funcționează, în ciuda creșterii galopante a numărului de cazuri
Într-o lume transformată de pandemie, Spania este o oază culturală. Pentru că, spre deosebire de multe țări europene, teatrele, cinematografele sau sălile de spectacol se pot redeschide, în ciuda reluării galopante a contaminărilor.
„Să fiu în fața dumneavoastră este o binecuvântare, aplaud din tot sufletul efortul depus în această țară pentru a apăra cultura”. Cu mână pe inimă, tenorul mexican Javier Camarena, care nu mai urcase pe scenă de luni de zile, și-a exprimat recunoștința săptămâna trecută, în fața publicului Teatrului Regal din Madrid. În fața lui, 1.200 de persoane – cu măști – au ajuns la locurile lor urmând o semnalizare meticuloasă, după ce li s-a măsurat temperatura.
Distanțare, decalaj între spectatori, vestiare și baruri închise, noi sisteme de ventilație, urmărirea cazurilor suspecte: pe baza unui protocol strict de sănătate, locurile culturale au fost autorizate să se redeschidă vara trecută, după una din cele mai severe izolări și încă sunt deschise, în ciuda reluării epidemiei, spre deosebire de alte țări europene.
Cu prețul unei investiții majore pentru sălile de teatru. Teatrul Regal, spre exemplu, a cheltuit „un milion de euro” special pentru a putea dezinfecta sala, lojele și costumele cu raze ultraviolete. Artiștii nu sunt imuni la noile ritualuri: pe lângă distanțare și gesturi de protecție, muzicienii, testați în mod regulat, poartă toți măști, cu excepția celor care cântă la instrumente de suflat.
Spațiile culturale sunt „sigure”
„Putem și trebuie” să oferim aceste spectacole, spune ministrul spaniol al culturii, José Manuel Rodriguez Uribes, care vrea „să demonstreze că spațiile culturale sunt sigure”. Cu toate acestea, epidemia a forțat anumite locuri să se închidă temporar, cum ar fi opera de la Barcelona, în noiembrie. Între stingeri, anxietate publică și dificultăți economice, multe locuri culturale nu au reușit să se redeschidă și se luptă pentru supraviețuire.
Potrivit lui Javier Olmedo, director al asociației „Noche en vivo”, care reunește 54 de săli de concerte din regiunea Madrid, „80% (dintre aceste 54 de locuri) nu s-au mai deschis din martie”. „Este un moment de disperare”, spune el. Mai multe inițiative precum « Teatrul sigur » au fost lansate pe rețelele de socializare pentru a readuce publicul la teatre, insistând asupra faptului că niciun focar nu s-a format în astfel de spații.
La Barcelona, 500 de spectatori au participat la un concert, lipiți unul de celălalt, dar mascați și testați – ca parte a unui studiu clinic efectuat în decembrie. Opt zile mai târziu, niciunul nu fusese infectat. O rețetă care ar putea constitui „cea mai sigură soluție pentru reînvierea industriei divertismentului”, potrivit specialistului în boli infecțioase Boris Revollo, care a condus studiul.
Sursa: Le Figaro
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook