Călătoriile cu avionul sunt permise, dar teatrele rămân închise. „O victimă colaterală”
De câteva săptămâni, o imagine care alătură un avion aglomerat și o sală de teatru goală provoacă furia multor utilizatori de internet. De ce o activitate este permisă iar cealaltă nu?
De fiecare dată când este postată, imaginea colectează mii de „aprecieri” și generează sute de comentarii pe rețelele de socializare. Fotografia expune două realități din era Covid. În stânga vedem un avion aglomerat, în care oamenii stau unul lângă altul, purtând mască. În dreapta: o sală de teatru goală. Apare apoi o întrebare: De ce putem circula cu avionul, purtând mască, dar nu putem merge la teatru, în același mod?
Iar internauții nu sunt singurii care își pun întrebarea, unii politicieni fac apel la guvern pentru a oferi răspunsuri concrete. „Într-un TGV, există 600 de persoane așezate una lângă cealaltă. Într-un teatru sau într-un cinematograf este posibil să lase un loc liberi. De ce să le închidem? Guvernul trebuie să fie transparent și să publice avizele științifice care l-au determinat să ia aceste decizii”, spune un deputat francez.
Motive economice, mai mult decât epidemiologice
La începutul lunii octombrie, principalele grupuri aeronautice Airbus, Boeing și Embraer și-au unit forțele pentru a explica, prezentând studii, că numărul de contaminări înregistrate în urma unui zbor este foarte mic. Distanțarea călătorilor nu este întotdeauna posibilă, în funcție de zbor, dar cele trei companii au dorit să amintească diferitele mecanisme care permit avioanelor să fie spații „Covid-free”, în care riscul este minim. „De la începutul anului, am identificat 44 de cazuri care ar fi putut contracta Covid-19 în timpul unui zbor, dintr-un total de 1,2 miliarde de pasageri, un caz la 27 de milioane de călători” , subliniază David Powell, consilierul medical al Asociației Internaționale a Companiilor Aeriene (IATA).
Cele trei grupuri au prezentat detaliat tehnicile de salubrizare. Au explicat faptul că, în cabină, aerul este reînnoit la fiecare două-trei minute. Aeronavele sunt echipate cu filtre de particule „identice cu cele din sălile de operații”, care absorb 99,9% dintre agenții patogeni. „Aceste prezentări serioase arată clar că sistemul de aer condiționat al avioanelor este eficient în prevenirea transmiterii infecțiilor respiratorii”, subliniază epidemiologul Yves Buisson, președintele grupului Covid-19 de la Academia de Medicină din Franța.
„Dacă s-ar forma focare în urma călătoriilor cu avionul, s-ar vedea”. Riscul de contaminare nu este, însă, mai mare într-un teatru, în care spectatorii sunt distanțați și mascați, susține epidemiologul. „Cred că decizia se bazează mai mult pe motive economice, decât pe motive epidemiologice. Dacă oprim transportul, oprim activitatea economică a țării”, argumentează el. În plus, unele teatre sunt și ele echipate cu sisteme de aer condiționat capabile să reînnoiască aerul și, prin urmare, să împiedice transmisia Covid. „Sălile de spectacol nu prezintă un risc mai mare decât transportul public”, adaugă Yves Buisson.
Teatrul, o victimă colaterală
În transportul public – cu metroul sau cu autobuzul, spre exemplu – există multe suprafețe comune pe care le atinge toată lumea. Este acolo un risc mai mic de a lua Covid? Mai multe studii internaționale arată că nu sunt locuri în care ne infectăm, chiar dacă sunt aglomerate. „Toate studiile științifice, pe care le citesc în fiecare zi, ne arată că transportul public nu este un loc special de contaminare. Studiile demonstrează că mai puțin de 1% dintre contaminari se produc în transportul public”, a spus ministrul Transporturilor din Franța, Jean-Baptiste Djebarri la BFMTV, într-un interviu din luna octombrie.
Potrivit buletinelor epidemiologice, transmise de autoritățile sanitare în fiecare săptămână de la începutul epidemiei, rata focarelor descoperite în transportul public nu depășește aproape niciodată 1%, câtă vreme fluctuează între 20 și 30% la locul de muncă, de exemplu. Mai mulți cercetători simt însă nevoia de a clarifica. „Este extrem de dificil să cuantificăm riscul transmisiei în transportul public”, recunoaște Yves Buisson. „În avioane cunoaștem numărul de persoane, identitatea pasagerilor. Este ușor să găsești persoane suspecte. Pentru metrou și autobuz, este o misiune aproape imposibilă. Dar nu cred că aceste locuri reprezintă vectori importanți de contaminare”.
Până acum, nicio cifră precisă nu a fost comunicată cu privire la rata de contaminare din teatre sau cinematografe, înainte de închiderea lor. „Nu am demonstrat că este un loc activ de contaminare, teatrul este o victimă colaterală”, adaugă epidemiologul. „Blocarea activității teatrelor este o măsură restrictivă indirectă, pentru a împiedica oamenii să iasă, să se întâlnească. De exemplu, ar exista un risc mai mare de contaminare atunci când părăsiți teatrul, în timp ce discutați cu prietenii, decât în interior”.
Sursa: Marianne
Dacă ti-a plăcut articolul urmărește SmartRadio pe Facebook